#Saavuta2024-seminaari järjestettiin 12.11.2024 - mukana oli huikeat 900 silmäparia!

Suomen suurin ohjelmistoyritysten verkosto vastaa julkishallinnon kilpailutuksen haasteisiin

Viime vuonna (2021) valtio teki ICT-hankintoja noin miljardilla eurolla. ICT-alan hallitsevien integraattoreiden ohella olemme yksi suurista toimijoista, jotka vastaavat hankintojen kilpailutuksiin. Kilpailutukset etenevät tyypillisesti puitesopimuskilpailutuksista voittajan eli toimittajan valintaan. Kilpailutus nykyisellään pitää sisällään monia haasteita, joista yksi on kilpailutusvaiheen nopea tahti ja toteutustapa. Potentiaaliset toimittajat kilpailevat vuosien ja miljoonien sopimuksista muutaman kuukauden kilpailutusajassa. Halu tehdä houkutteleva, läpi menevä tarjous ripeässä aikataulussa usein johtaa siihen, että keskenään kilpailevien tahojen on käytettävä asiantuntijoiden tilalla ”mannekiineja” eli esimerkkiasiantuntijoiden CV:itä osoittaakseen kyvykkyyttään ja resurssejaan.  
 

Haaste realisoituu myöhemmin käytännössä ongelmaksi, kun puolen vuoden päästä kilpailutuksen voitosta kyseiset esimerkkiasiantuntijat eivät olekaan vapaina astumaan uuteen hankkeeseen. Tämä johtaa siihen, että kilpailutuksen voittajia hylätään ja hankkeet siirtyvät toimittajalta toiselle. Kilpailutuksen voittajataho hakeekin usein todellisia tekijöitä lopulta sieltä ja täältä, jotta oikeat osaajat löydettäisiin tarpeeseen, eikä hanketta tarvitsisi laittaa eteenpäin toiseksi tai kolmanneksi tulleelle toimittajalle. Olemme useissa kilpailutuksissa tulleet toiseksi tai kolmanneksi, mutta koska kilpailutuksen voittaja ei ole pystynyt toimittamaan tarjouksessa lupaamiaan asiantuntijoita, on heidät hylätty ja asiantuntijat ovat lopulta tulleet verkostostamme. Tämä ”mannekiinikauppa” on tällä hetkellä julkishallinnon tarjouskilpailun välttämätön paha monelle toimijalle ja toimintatapana enemmän sääntö kuin poikkeus. Kyseinen tarjousmenettelymalli kuitenkin nykyisellään aiheuttaa turhaa työtä julkishallinnolle sekä viivästyttää projektien etenemistä. 

Olemme mielellämme Suomen suurimpana ohjelmistoyritysten verkostona pulassa olevien toimijoiden apuna osaajien löytämisessä. Teemme tälläkin hetkellä yhteistyötä lähes kaikkien suurempien toimittajien kanssa. Verkostomme on täsmäapu tällaisiin ongelmiin: vastaamme julkishallinnon kysymyksiin, kumppanikysymyksiin ja asiakaskysymyksiin aina reaalipohjaisesti. Kehittämämme alustan, Caleon ansiosta pystymme näkemään henkilöiden osaamisprofiilin ja saatavuuden reaaliaikaisesti verkossa. Kyvykkyys toimittaa aidosti vapaita asiantuntijoita, silloin kun tarve vaatii, on kaikkien osapuolten etu. 

Kuten moni muukin yhteiskunnan toiminto, hankintojen kilpailutusprosessi tulee digitalisoitumaan. Se, että poistaako digitaalisesti toimiva kilpailutus haasteita vai tuoko se niitä lisää, jää nähtäväksi. Osa kilpailutuksen haasteita nykyisellään on kuitenkin ratkaistavissa kattavan osaajaverkostomme, reaaliaikaisen asiantuntijapoolimme ja Caleon avulla. Tällä hetkellä teemme yhteystyötä mm. Kuntien Tieran ja Valtorin kanssa, jotta jatkossa kilpailutukset ja hankinnat voitaisiin tehdä paremmin – nopeammin ja virheettömästi, hyödyntäen digitalisaatiota ja Caleon mahdollisuuksia. Olemme jatkossakin toimijoiden apuna löytämässä asiantuntijoita sinne, missä heitä tarvitaan.

Rakennetaan yhdessä ilahduttavan älykkäitä palveluja ja luodaan maailman parasta yhteiskuntaa.